Hoe kunnen we je helpen?

Kosten & vergoeding

Wat zijn de registratiekosten?

€75 per persoon (niet-restitutieerbaar). Registratiekosten van LGA worden afgetrokken van de programmakosten van de stagiaire/vrijwilliger/reiziger en zijn dus geen extra kosten.

Wat zijn de LGA bemiddelingspakketkosten en accommodatiekosten?

  • De LGA bemiddelingspakketkosten zijn vanaf €605 p.p. en afhankelijk waar en of je vrijwilligerswerk of een stage gaat doen.
  • Een aanbetaling (niet-restitutieerbaar) is nodig om de matchingprocedure te starten.
  • Alle kosten staan beschreven in de programmaland brochures bij iedere partnerorganisatie omdat de accommodatiekosten ook verschillen (tussen de €100 en €275 per maand gemiddeld).
  • Bij Ghana, Uganda, Mozambique en Swaziland zitten de accommodatiekosten, maaltijden en bemiddelingskosten inbegrepen in 1 totaal prijs.

Krijg ik ook een stagevergoeding of kostencompensatie?

Alleen mogelijk in overleg met commerciele bedrijven in Mauritius. Wij zijn een kleinschalige ontwikkelingswerk organisatie die de kosten zo laag mogelijk proberen te houden en werken voornamelijk met kleine lokale projecten (N.G.O.’s) in Afrika die zich niets kunnen veroorloven. Maar in sommige gevallen wordt er gratis accommodatie aangeboden.

Wanneer ben ik een vrijwilliger en wanneer stagiaire en waarom is er verschil in kosten?

  • Iedereen die een project, stage of minor gaat uitvoeren vanuit een studie wordt beschouwd als stagiaire.
  • Bij alle overige situaties wordt je als vrijwilliger beschouwd (tevens gepensioneerde, professionals, afgestudeerden, mensen op sabbatical of studenten die los van de studie een project gaan doen).
  • Er wordt onderscheid gemaakt in kosten omdat er bij stagiaires studiecriteria, stagecontracten en uitgebreidere projectopdrachten met supervisie benodigd zijn.

Kan ik geld inzamelen of een crowd funding organiseren voor mijn project?

Elke vorm van genereren van financiën of middelen die de partner kunnen helpen worden zeer gestimuleerd door ons!

Hebben jullie nog financiële tips om alles te bekostigen?

In iedere brochure per land staat onder kopje 1.6 How to finance your trip, beschreven hoe je kosten kunt besparen samen met andere tips zoals studiebeurs uitwonend zetten, OV-vergoeding aanvragen of je kamer onderverhuren.

Registratie & Vervolgstappen

Wat is de procedure die ik moet doorlopen voor een LGA project?

Bekijk onze procedure pagina in de tab bovenin.

Waar kan ik registreren?

  • Ieder land heeft een eigen registratie formulier, maar als je er nog niet uit bent kan je ook het algemene LGA registratieformulier gebruiken op de site, in de brochure bijlage of we kunnen je het ook simpelweg mailen.
  • Het registratieformulier kan je invullen en het liefst terug mailen, maar kan ook per post.
  • Registratiekosten van LGA worden afgetrokken van de programmakosten van de stagiaire/vrijwilliger/reiziger en zijn dus geen extra kosten.
  • De registratie is voltooid wanneer we het formulier en de €75 registratiekosten hebben ontvangen (LGA bankinformatie staat op het formulier).
  • Je ontvangt een LGA factuur van zowel de registratie kosten als de opvolgende programmakosten.

Ik ben geregistreerd, wat zijn de vervolgstappen?

Bekijk onze proces pagina voor alle stappen!

Bestemmingen & projecten

Naar welke landen in Afrika kan ik heen?

  • Let’s Go Ghana
  • Let’s Go South Africa
  • Let’s Go Mozambique
  • Let’s Go Botswana
  • Let’s Go Egypt
  • Let’s Go Zanzibar
  • Let’s Go Tanzania
  • Let’s Go Uganda
  • Let’s Go Swaziland
  • Let’s Go Lesotho
  • Let's Go Mauritius
  • Let's Go Namibië (alleen reizen)

Voor welke studierichtingen/vakgebieden heeft LGA projecten?

Zijn de projecten gescreend?

Ja, vrijwel alle projecten zijn persoonlijk bezocht en gescreend n.a.v. onze voorwaarden en visie over duurzaam ontwikkelingswerk.

Wanneer zijn de projecten beschikbaar en hoelang duren ze?

Al onze projecten zijn in principe doorlopend beschikbaar, er is geen einddatum en de duur is verschillend per project. Vraag ons om meer info

Hoe weet ik welk bestemming het beste bij mij past?

  • Geef aan of je voorkeur ligt in zeer basic en ruraal Afrika qua voorzieningen, meer basic, luxe of een mix.
  • Geef aan wat voor type project je wilt doen, zodat wij dit kunnen matchen
  • Stuur ons je CV en een korte motivatie
Let’s Go Africa diensten & mogelijkheden

Waarom zou ik kiezen voor Let’s Go Africa (LGA)?

  • Ontstaan uit passie van Noor en Roel die beide sinds 2006 ervaring hebben met studeren, ontwikkelingswerk, reizen en leven in Afrika.
  • Alle landen en partner organisaties zijn persoonlijk bezocht en gescreend
  • Kleinschaligheid; geen extra personeel of kantoorkosten focus op persoonlijke ervaring
  • Goedkoper dan vrijwel alle andere organisaties in dezelfde programmalanden (gebleken uit onafhankelijk marktonderzoek in service prijs en accommodatiekosten)
  • Projectopdrachten en professionele vacatures op maat vanuit lokale behoeften om te streven naar duurzaamheid

Wat zit er in het service pakket van LGA?

  • Individuele projectbeschrijving die voldoet aan alle criteria (persoonlijk, jouw school en de partnerorganisatie)
  • Let’s Go Africa informatiegids
  • Voorbereiding en veiligheidsbijeenkomst voor jouw bestemming
  • Organisatie van accommodatie & transport
  • Visum, vaccinaties, verzekeringen, paspoort en vluchtboekingsassistentie
  • Airport pick up & introductie programma
  • Gratis aanvraag Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)
  • Professionele supervisie en binnenlandse begeleiding
  • Constante snelle en directe communicatie met jouw contactpersoon
  • Informele feedbacksessie bij terugkomst
  • Let’s Go Africa certificaat bij voltooiing

Kan ik ook mijn Minor doen in Afrika i.p.v. stage/vrijwilligerswerk?

Jazeker, allerlei Minor, buitenland studie en onderzoeksopdrachten zijn mogelijk.

Bieden jullie ook reisservice aan en hoe werkt dat?

Ja, voor onze bestemmingen in Afrika bieden we volledig georganiseerde reizen en reisservice op maat aan uit persoonlijke ervaring. Op de Travel 4 Charity en Home pagina onder bestemmingen, kan je klikken op de landen waar alle unieke reisopties beschreven staan.

Hebben jullie reis met vrijwilligerswerk combinatie opties?

In verschillende landen hebben we uitdagende combinatie pakketten. Neem voor meer informatie contact op met ons.

Wat is Travel 4 Charity?

Travel 4 Charity is een uniek concept waarmee je altijd een lokale partnerorganisatie financieel ondersteunt. T4C kan via een volledig georganiseerde reiservaring of jouw reis helemaal op maat. Optioneel kan je de ontwikkelingswerk organisatie van dichtbij ervaren, bekijken waar je steun terecht komt en er zelfs samenwerken.

Hoeveel van mijn reis gaat naar het goede doel en naar wie?

Minimaal 10% van LGA servicepakket kosten. Bekijk op de landenpagina's per reis welke partnerorganisatie we ondersteunen.

Gaat er altijd geld naar het goede doel via Travel 4 Charity?

Absoluut! De steun voor Travel 4 Charity goede doelen is een zekerheid voor iedere reis ongeacht XMS deelname en betreft minimaal 10% van LGA servicepakket kosten.

Kan ik verschillende projecten combineren?

In overleg is er veel mogelijk, dus we horen graag je voorkeur!

Ik ben afgestudeerd/gepensioneerd of neem een sabbatical, kan ik een project via LGA doen?

Absoluut! Mensen met ervaring zijn vaak extra waardevol bij onze projecten.

Kunnen we ook in tweetallen of groepen gaan?

Zeker, dit is zelfs aan te raden.

Moet ik Nederlander zijn om deel te nemen?

Nee, iedereen die naar Afrika wil gaan is welkom om ons te benaderen.

Wat is de minimum leeftijd?

18 jaar. Maar we kunnen in sommige gevallen of onder begeleiding van een volwassene uitzonderingen bespreken.

Helpt LGA ook met vlucht/visum organiseren?

Wat is het annuleringsbeleid?

  • Registratiekosten en aanbetalingskosten zijn ten alle tijden niet-restitueerbaar.
  • Vergoeding van 50% van de resterende LGA bemiddelingskosten en de volledige accommodatie/tour kosten minus €145 annuleringskosten, bij annulering uiterlijk 60 dagen voor vertrek voor LGA stagiaire/vrijwilliger/reiziger in kwestie, bij een van de volgende redenen voor annuleren:
  • Ziekte of ongevallenletsel, van dien aard dat gezien de lichamelijke en/of psychische toestand van de betrokkene ‘op medische indicatie’ niet aan de reis kan worden deelgenomen.
  • Ernstige ziekte, ernstig ongevallenletsel of overlijden van niet-meereizende familieleden in de eerste of tweede graad. Er moet sprake zijn van een zorgwekkende toestand, waarbij voor het leven van de betrokkene moet worden gevreesd.
  • Annulering met ander dan bovengenoemde redenen of binnen 60 dagen voor vertrek (ondanks bovenstaande redenen), geeft geen enkel recht op vergoeding van bemiddelingspakketkosten en/of accommodatiekosten betaald aan LGA of onze partners.
Veiligheid & rechten van het kind

Is het veilig in het Afrikaanse land waar ik heen wil?

Ieder programmaland is anders qua veiligheid, maar in de landen van onze projecten is normaal gesproken politieke stabiliteit en we houden altijd nauw contact hierover met onze partners. Criminaliteit verschilt per land en hier gaan we dan ook uitgebreid op in bij ons veiligheidsgesprek voor vertrek. We kunnen nooit garanties afgeven, maar doen er natuurlijk alles aan om je verblijf zo veilig mogelijk te maken samen met de lokale begeleiders.

Ik wil graag (als vrouw) alleen naar Afrika gaan, kan dat?

Jazeker, alleen is het ene land/partnerproject wel meer geschikt dan de ander. Hier geven we graag persoonlijk advies over.

Hoe kan ik mij voorbereiden omtrent veiligheid?

Lees je goed in over de veiligheid in het land waar je heen gaat tevens in onze brochure. Neem het veiligheidsadvies tijdens het laatste gesprek van LGA zeer serieus. Volg altijd het advies op van de lokale begeleiders en liever te voorzichtig dan te naïef!

Kan ik een project doen met kwetsbare kinderen?

  • Jazeker, maar er moet wel gewerkt worden volgens bepaalde richtlijnen ter bescherming van de kinderen.
  • Wij werken NIET met weeshuizen aangezien er wereldwijd veel opspraak is en we hierin geen risico willen lopen. Wel kan het zijn dat er binnen scholen naschoolse opvang is voor onder andere wees- en kwetsbare kinderen waar je mee werkt.
  • I.v.m. eventuele hechtingsproblematiek bij kinderen is van belang dat je geen zorgtaken op je neemt of overneemt van lokale verzorgers en dat je duidelijk bent naar de kinderen dat je er tijdelijk bent om ze te begeleiden en te spelen en na bepaalde tijd weer terug naar huis gaat. Houd een professionele afstand.

Wat is jullie beleid om de rechten van het kind te beschermen?

  • Screening: er wordt zorgvuldig gekeken met wie we gaan samenwerken door achtergrond, werkervaring en eventueel referenties te checken.
  • Persoonlijk contact: door middel van regelmatig contact voor vertrek per email en in persoon, weten we wie we sturen.
  • Overeenkomsten: naast de informatiebrochure verplichten we iedereen om een stage/vrijwilligersovereenkomst te tekenen waarin we alle afspraken hebben staan die de uitgangspunten zijn van ons beleid. Daarbij verstrekken we een informatie folder van Better Care Network over het werken met kwetsbare kinderen in het buitenland.
  • Code of Conduct: document die we iedereen vooraf laten tekenen waarin we alle ethische richtlijnen hebben opgenomen.
  • Verklaring Omtrent Gedrag: vrijwilligers/stagiaires zijn verplicht om dit voor vertrek op te vragen bij de gemeente en aan ons te overhandigen om eventuele betrokkenheid met politie/justitie meteen duidelijk te krijgen. Onze lokale partnerorganisaties kunnen dit ook vereisen. Geen V.O.G., geen stage/werkplek!
Voorbereiding voor vertrek

Hoe kan ik mij het best voorbereiden voor vertrek?

  • We raden je aan om onze brochure door te lezen waarin ook nuttige informatie staat over het land, het project en de voorbereiding op je avontuur.
  • Gebruik onze checklist om stapsgewijs voor te bereiden en het overzicht te bewaren

Wat kan ik doen om de kans op een cultuurschok te verkleinen?

  • Dit is zeer moeilijk en kan ook lang niet altijd voorkomen worden aangezien het onderdeel is van het leven in een andere wereld. Goed inlezen op de lokale leefsituatie kan hierbij helpen.
  • We bieden een Follow Your African Sun workshop aan die speciaal is gericht op cultuurverschillen, managen van je verwachtingspatroon en persoonlijke reflectie om jouw Afrika ervaring zo positief mogelijk te laten worden.

Bieden jullie ook Workshops aan over Afrika en cultuurverschillen?

Jazeker, de Follow your African Sun workshop is speciaal gericht op cultuurverschillen, managen van je verwachtingspatroon en persoonlijke reflectie om jouw Afrika ervaring zo positief mogelijk te laten worden.

Heb ik vaccinaties en/of medicatie nodig?

  • Voor vrijwel alle bestemmingen heb je vaccinaties nodig en soms tevens anti Malaria medicatie. We raden je altijd aan om een afspraak te maken bij de GGD of lokale gezondheidskliniek.
  • Er is tevens informatie te vinden in onze brochures hierover.

Wat kan ik voor materialen meenemen voor het project en/of gastgezin?

  • Begin met het controleren van je bagage die je mee mag nemen op je vlucht. Bij veel maatschappijen mag je een tweede stuk ruimbagage meenemen maar niet altijd!
  • Wat voor materialen je mee kan nemen hangt af van het project en het gastgezin. Sommige kunnen schoolspullen gebruiken, andere kleding en andere project gerelateerde spullen. We stimuleren je dan ook om met ons en de partner te overleggen waar de meeste behoefte aan is.
Contact & Reviews

Waar kan ik reviews lezen?

Op onze website www.letsgoafrica.nl zijn verschillende reviews te lezen met een beoordeling van hun LGA ervaring.

Kan ik in contact komen met mensen die al eerder zijn gegaan?

We kunnen altijd kijken of we je met eerdere LGA-gangers in contact kunnen brengen die bijvoorbeeld bij dezelfde projectpartner een project hebben gedaan.

Hoe kan ik in contact komen en blijven met LGA?

Telefonisch, per mail, via Whatsapp, Teams etc. Per email kunnen we je het makkelijkste de juiste brochures doorsturen en gedurende je verblijf is Whatsapp contact heel makkelijk.

Voor welke landen moet ik met Roel contact opnemen?

Zuid Afrika, Egypt, Botswana, Tanzania, Zanzibar, Rwanda, Mozambique, Lesotho, Swaziland & Mauritius.

Voor welke landen moet ik met Noor contact opnemen?

Ghana, Oeganda

Hoe kan ik in contact blijven met LGA, familie en vrienden etc.?

We adviseren je een lokale simkaart te kopen met een bel en internetbundel zodat je gemakkelijk per WhatsApp of bijv. Skype kan appen/bellen. Je WhatsApp nummer met al je contacten blijft gewoon gekoppeld aan je huidige nummer.

Supervisie & Verblijf

Word ik opgepikt van het vliegveld?

Ja. We zorgen dat je programmacoordinator of een werknemer van de organisatie je op komt halen en je naar de accommodatie brengt.

Krijg ik een lokale introductie?

Ja. Vaak een dag na aankomst krijg je door onze partner een introductie waarbij je wordt rondgeleid langs de projecten, contactpersonen, complex en de benodigde faciliteiten en belangrijke informatie over het gebied.

Wat als ik ziek word tijdens mijn verblijf?

  • Laat het ons weten z.s.m. zodat we je advies kunnen geven en ook de lokale partner organisatie zou je hierin bijstaan met bijvoorbeeld regelen van medicatie en/of ziekenhuisbezoek.
  • Houdt er rekening mee dat Diarree, buikgriep en voedselvergiftiging kunnen voorkomen door andere voeding, drinken en hygiëne in Afrika.

Kan ik mijn verblijf ter plaatse nog verlengen?

Het is van belang om dit eerst te overleggen met ons en de partner organisatie i.v.m. visa, ticket wijzigingen en verblijfsopties in het land en bij de accommodatie.

Kan ik het water uit de kraan drinken?

  • Over het algemeen adviseren we je sterk om geen water uit de kraan te drinken en altijd water in flessen te kopen. Hierdoor beperk je ook het risico op buikklachten etc.
  • Zuid Afrika kan in sommige gebieden een uitzondering zijn, maar overleg altijd eerst met de lokale mensen voordat je het drinkt.

Wat zijn de verschillende accommodatie opties?

  • Afhankelijk van je bestemming zijn er opties die verschillen in luxe zoals gastgezin, kamer in compound, hostel, guesthouse, appartement en (vrijwilligers)huis.
  • Er zijn meerdere mogelijkheden en de kosten hangen af van de faciliteiten die je nodig hebt. Laat je voorkeur weten aan ons.
  • In sommige gevallen kan basic ook betekenen dat er geen stromend water is, een gat in de grond als toilet en regelmatig elektriciteit uitval is.

Mag ik foto’s plaatsen van lokale mensen op Social media?

  • In verband met de privacy en de bescherming van kinderrechten mogen er niet zomaar foto’s worden genomen en geplaatst op Social media.
  • Alleen bij toestemming van de personen in kwestie en hun begeleiders kunnen er foto’s of video’s worden gemaakt. Vraag ook altijd specifiek goedkeuring voor het plaatsen op Social media hiervoor!

Hoe zit het met supervisie ter plaatse en het niveau?

Begeleiding en supervisie ter plaatse is van cruciaal belang voornamelijk voor stagiaires. We hebben op ieder project lokale begeleiding en supervisie op maat. Het niveau verschilt per project partner maar is tevens vaak beschikbaar op Bachelor en Masterniveau.

Wie is mijn begeleider ter plaatse?

Dat is in principe een betrouwbaar lokaal contactpersoon die we persoonlijk kennen.

Wanneer krijg ik de contactgegevens van de organisatie en supervisor?

Na betaling van de factuur van de programmakosten verstrekken we alle contactgegevens en namen van onze partners en begeleiders. We verwachten dat hier discreet mee om wordt gegaan ook i.v.m. de nieuwe AVG privacy wetgeving.

Kun je niet vinden wat je zoekt?

We helpen graag

Have a cookie

Let’s Go Africa gebruikt Google Analytics om te begrijpen hoe je de site gebruikt en manieren te vinden om je ervaring te verbeteren.